Witamy na naszym blogu finansowym!
Znajdziesz u nas wiele przydatnych informacji finansowych.

Archiwum kategorii: ◊ Finanse ◊

• piątek, Kwiecień 07th, 2017

Mając spore oszczędności, kiedy nie wiemy, jak je zainwestować, warto pomyśleć o założeniu lokaty terminowej. To bardzo dobra forma oszczędzania, nie tylko dla drobnych ciułaczy, ale również dla przedsiębiorców. Zwłaszcza dla tych, którzy nie chcą trzymać gotówki w domu, a w dłuższej perspektywie zamierzają te pieniądze zainwestować. W przypadku dużych kwot, specjaliści radzą, aby ulokować je w różnych bankach. Raczej unikajmy instytucji parabankowych, które kuszą wyższym oprocentowaniem. Nie mamy pewności, czy jest to miejsce bezpieczne i czy w razie kłopotów, będziemy mieli szansę na odzyskanie swoich pieniędzy. Każdy Bank gwarantuje natomiast bezpieczeństwo naszych oszczędności, poprzez instytucję zwaną Bankowym Funduszem Gwarancyjnym. W sytuacjach kryzysowych, kiedy bank upadnie mamy gwarancje, ze wszystkie środki, który złożyliśmy w danej placówce, do wysokości 100 tysięcy Euro, zostaną wypłacone w całości. Kwota ta jest równa dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Dlatego w przypadku wyższych kwot, zaleca się lokowanie gotówki w kilku bankach. Dla każdej placówki bankowej obowiązuje bowiem ten sam limit. Oczywiście, w przypadku wielomilionowych depozytów, możemy indywidualnie negocjować odsetki na lokatach bankowych, jednak jeśli bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze, warto zaufać kilku bankom, a nie tylko jednemu. Jeśli przewidujemy, ze pieniędzy będziemy potrzebowali za kilka tygodni, warto porozmawiać z doradcą, jaka lokata będzie dla nas najkorzystniejsza.Prowadząc biznes, który wiąże się z wykonywaniem usług dla ludności, potrzebujemy często materiałów do ich wykonywania. W branży gastronomicznej, będą to produkty spożywcze, w branży fryzjerskiej, kosmetyczne. W każdym przypadku powinniśmy uważnie obserwować rynek produktów, aby jak najefektywniej zarządzać kosztami naszej firmy. Nawet, jeśli znajdziemy hurtownię kosmetyczna, która ma znacznie niższe ceny, ale znajduje się kilkanaście kilometrów od naszej firmy, powinniśmy wziąć pod uwagę całokształt kosztów.
W przypadku, kiedy hurtownie nie realizują dowozu towaru, być może nie będzie nam się opłacało, korzystać z takiego dostawcy. Musimy obliczyć koszt naszego dojazdu, jak również czas, który stracimy. Dla początkujących przedsiębiorców, takie obliczenia mogą wydawać się śmieszne, jednak kiedy dokonamy dokładnej analizy, okaże się, ze w biznesie, liczy się każda złotówka. Przy wybieraniu dostawców, szczególna uwagę zwracajmy na takich, którzy dowożą towar na miejsce. Ważne sa również terminy płatności i ilość wystawianych faktur. Jeśli mamy możliwość odroczonej płatności (przelew), dobrze aby codzienne dostawy realizować na podstawie dokumentu dowodu dostawy.

Fakturę otrzymujemy wówczas raz w miesiącu lub tygodniu. Jeśli sami prowadzimy księgowość, łatwiej i szybciej zaksięgujemy 1 fakturę zbiorczą, niż 7 każdego tygodnia. Jeśli księgowość prowadzi nam firma zewnętrzna, koszt takiej usługi zależy od liczby dokumentów księgowych. Mniejsza ilość faktur, to dużo niższy koszt.

Kategoria: Finanse
• wtorek, Kwiecień 04th, 2017

Na koniec każdego roku, jako osoba prowadząca działalność jesteś zobligowany do przeprowadzenia rocznego spisu z natury, czyli popularnej inwentaryzacji. Zastanawiasz się jednak, jak to zrobić, w najmniej bolesny sposób. Mało jest branż, którym udaje się spisać posiadany towar, bez zamknięcia firmy, chociaż na kilka godzin. Niektórzy robią to w Nowy Rok, jednak musisz pamiętać, ze jest to dzień ustawowo wolny od pracy. Poza tym, nie znajdziesz pewnie chętnych, do pracy, po sylwestrowych szaleństwach. Niektóre firmy robią inwentaryzacje w ostatni dzień starego roku.

Jest to możliwe, gdy towaru nie masz zbyt dużo i twoja branża nie jest związana z przemysłem gastronomicznym lub rozrywkowym. Możesz porozmawiać z pracownikami, jak wyobrażają sobie ten dzień. Czasami warto zaangażować wszystkich, aby spis z natury przebiegał szybko i sprawnie. Pamiętaj jednak, ze nie możesz rozpocząć sprzedaży w kolejnym roku, jeśli nie wypełnisz obowiązku inwentaryzacji. Tak wynika z Ustawy podatkowej.

Kategoria: Finanse
• czwartek, Luty 23rd, 2017

W sytuacjach, kiedy likwidujesz działalność gospodarczą, często zostaje ci mnóstwo towaru, którego nie udało się sprzedać. Jeśli współpraca z dostawcami do tej pory układała się dobrze, postaraj się z nimi porozmawiać. Większość z nich, nie robi problemów i przyjmuje zwrot towaru. Nie rozmawiaj jednak z pracownikami niższego szczebla. Zdarza się, ze to właśnie oni będą zmuszeni do wystawienia dokumentów korygujących. Perspektywa dodatkowej pracy, to dla nich dodatkowe obciążenie. Dlatego zwrot towaru, negocjuj zawsze z kierownikami sprzedaży lub menadżerami regionu. Dzięki takim operacjom, na koniec prowadzenia biznesu, masz jeszcze szanse odzyskać trochę gotówki. Jeśli towaru masz dużo, może się okazać, ze będą to dość spore kwoty.

Zawsze więc warto podejmować próby negocjacji. W każdym obszarze funkcjonowania firmy. Jeśli posiadasz sprzęt, postaraj się znaleźć osoby z twojej branży. Być może również go odkupią, po korzystnej dla obu stron cenie. Konkurenci to przecież nie wrogowie. Właściwie dla każdego przedsiębiorcy zmuszonego do zamknięcia swojej firmy jest to dramat a dodatkowo dochodzi zniechęcenie i konieczność załatwiania wielu formalności. Taka sytuacja na nikogo nie wpływa korzystnie.

Kategoria: Finanse
• piątek, Luty 17th, 2017

Zastanawiasz się czy zatrudnienie studentów i osób uczących się jest opłacalne? Oczywiście, ze tak, ponieważ zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach społecznych, nie musisz za takich pracowników odprowadzać składek do ZUS. W sytuacji, kiedy koszty pracy sa w Polsce bardzo duże, możesz na tym naprawdę dużo zyskać. O ile twoja branża nadaje się do zatrudniania w niej ludzi bez doświadczenia. Najczęściej studenci otrzymują prace w branży gastronomicznej i handlowej. Nie każda jednak restauracja decyduje się na taki krok. W hotelach kilkugwiazdkowych, właściciele tłumacza, ze nie mogą sobie pozwolić na obniżenie jakości obsługi swoich klientów. Dlatego zgodnie ze strategia danej firmy, nie realizują projektu zatrudniania studentów. Bardzo chętnie natomiast, osoby uczące przyjmują liczne Fast foody i stacje benzynowe. Zyskują na tym przedsiębiorcy i studenci, którzy pracę w niepełnym wymiarze godzin traktują jako sposób, na szybki zarobek. Nie zastanawiają się ze brak składek to niższa emerytura

Kategoria: Finanse
• poniedziałek, Luty 13th, 2017

Jeśli jesteś właścicielem jednoosobowej firmy, każdego dnia zastanawiasz się, jak zminimalizować koszty prowadzenia działalności. Na pewne wydatki, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, nie masz niestety wpływu. Jednak jest wiele obszarów, którymi możesz zająć się sam i dzięki temu zaoszczędzić całkiem spore kwoty. Będzie to na przykład, prowadzenie księgowości. Do tej pory, korzystałeś z usług firmy zewnętrznej, jednak wiesz, że za księgowanie jednej faktury, musisz zapłacić minimum złotówkę netto. Na rynku, dostępnych jest wiele programów księgowych, których obsługa jest naprawdę bardzo łatwa.

Właściwie, przepisujesz tylko dane z dokumentów księgowych. Program sam oblicza wszystkie podatki i składki, które musisz odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Nie ma się czego obawiać, jeśli nie popełnisz błędów przy przepisywaniu danych liczbowych, wszystkie deklaracje zostaną wypełnione prawidłowo. Na koniec każdego miesiąca, wystarczy tylko wydrukować odpowiednie dokumenty i zanieść je do urzędów podatkowych. Aby opanować obsługę takiego programu, niepotrzebna jest znajomość przepisów, tylko podstawowa umiejętność obsługi komputera. Najprostsze programy, można kupić w Internecie, już za kilkaset złotych. Z cała pewnością, jeśli porównasz wydatki, jakie ponosisz w związku z biurem podatkowym, szybko zorientujesz się w jakim czasie, zwróci się taki wydatek. Taka inwestycja, na pewno się opłaca. Zresztą, jak większość inwestycji, które maja na celu zminimalizowanie kosztów.

Kategoria: Finanse