Witamy na naszym blogu finansowym!
Znajdziesz u nas wiele przydatnych informacji finansowych.

Archiwum kategorii: ◊ Leasing ◊

• środa, Grudzień 09th, 2009


W takiej sytuacji jak opisana powyżej należy ustalić, jaka wartość będzie wpisana w umowie leasingowej, konkretniej, jaka wartość w walucie obcej będzie wpisana. Od tej wartości właśnie będą naliczane wszelkie koszty w późniejszym okresie spłacania rat leasingowych. Musimy również się dowiedzieć, w jaki sposób będzie wyliczona pierwsza wpłata, czy będzie ona wyliczona na podstawie różnicy kursowej w kupnie i sprzedaży waluty czy też nie – ma to bardzo duży wpływ na wysokość pierwszej wpłaty. Jeżeli rozliczana będzie na zasadach różnic kursowych musimy być przygotowani na to, że zamiast wymaganych 10% okaże się, że będzie to jednak więcej. Ponieważ pierwsza wpłata będzie indeksowana za pomocą Spread`u.
Ogólne Warunki Umowy Leasingowej w skrócie OWUL jest to coco koniecznie musimy przeczytać, zwłaszcza musimy się skupić na punktach, które mówią o opłatach, zakończeniu umowy, rozliczaniu odszkodowań z ubezpieczalni, możliwości wypowiedzenia umowy oraz innych podobnych ważnych informacji. Jeżeli nie rozumiemy jakiegoś punktu zapisanego w umowie powinniśmy się skonsultować z kimś, kto ma większe doświadczenia w takiej materii, są również specjalne fora internetowe gdzie znajdziemy odpowiedź na nurtujące nas pytanie.

WAŻNA UWAGA: Zanim podpiszemy umowę poprośmy obsługującego nas pracownika firmy leasingowej o przesłanie nam kompletnej umowy, żebyśmy się mogli z nią zapoznać. Umowę powinien przesłać wraz ze wszystkimi załącznikami. W dzisiejszych czasach i dominacji poczty elektronicznej dla żadnej firmy nie powinno stanowić to problemu, po prostu musimy mieć czas, aby na spokojnie zapoznać się z jej treścią, poznać zawarte w niej szczegóły. Ewentualnie ją skonsultować. Czytanie i podpisywanie umowy na szybko, bo handlowiec śpieszy się do kolejnego klienta lub robienie tego u dealera samochodowego gdzie czeka na nas już nowy samochód nie jest dobrym pomysłem. Warto również poświęcić czas na porównanie ofert różnych firm. Pamiętaj ze z firmą leasingową wiążesz się na kilka najbliższych lat, lepiej mieć świadomość żeby potem nie być zaskoczonym przez przykre niespodzianki.

• sobota, Grudzień 05th, 2009

6. Co się stanie jak będziemy mieli zaległości w opłatach rat? Dmuchajmy na zimne, gdy bierzemy leasing nie planujemy problemów finansowych i związanych z tym kłopotów ze spłatą rat, ale jak to w życiu bywa wydarzyć się mogą różne sytuacje. Dobór, gdy wiemy, jakie będą konsekwencje niespłaconych w terminie rat. Jak jest wysokość naliczanych karnie odsetek, jakie dodatkowe koszty lub opłaty wiążą się z tym, gdy otrzymamy wezwanie do zapłaty. No i co bardzo istotne, po jakim czasie zostanie nam wypowiedziana umowa leasingu. Czy ewentualnie mamy możliwość wznowienia umowy oraz jakie są koszty takiego zabiegu, na rynku są różne ceny wahające się od kilkuset złotych do wartości zaporowych przekraczających wysokość miesięcznego czynszu najmu. Oraz jakie grożą nam koszty związane z windykacją.

7. Koszty windykacji są ujęte w punkcie 10, dodatkowo dochodzą jeszcze inne pozycje, opłata za wcześniejsze zakończenie umowy, opłata za cesję, opłata za dokonanie zmian w umowie, bo powiedzmy zmieniliśmy siedzibę firmy. Zdarza się również, że firma leasingowa nalicza opłatę w wysokości kilkudziesięciu złotych za to ze nas poinformują, że dostali wezwanie do zapłaty mandatu, bo powiedzmy przyszło do nich zdjęcie z fotoradaru. Zdjęcia z fotoradarów najpierw trafiają właśnie do firm, leasingowych ponieważ to one są właścicielami samochodów.

8. Leasing na przedmiot używane – na początek zazwyczaj będzie potrzebna wycena, zdarza się również, że niektóre firmy leasingowe nie wymagają wyceny przedmiotu. Sam koszt zrobienia wyceny może być bardzo różny, warto to przeanalizować w stosunku do wartości samego przedmiotu.

9. Kiedy płacimy pierwszą ratę oraz czy jesteśmy w stanie ustalić samodzielnie terminy płatności kolejnych czynszów? Dla większości firm płatność pierwszej raty szybko po odbiorze zazwyczaj jest niekorzystne. Jest wielce prawdopodobne, że będziemy w stanie ustalić jakiś konkretny dzień, w jaki chcielibyśmy spłacać ratę leasingu. Powinniśmy o to się dopytać.

10. W przypadku, gdy leasing zaciągamy w walucie obcej bardzo ważny jest Spread, jest to różnica pomiędzy kursem, po jakim kupujemy walutę z kursem, po jakim kupuje walutę od nas firma leasingowa. Różnica na kursie powiedzmy we frankach szwajcarskich sięga często ponad 20 groszy. Dlatego należy ustalić w umowie leasingowej w oparciu, o jakie źródło będzie przeliczany kurs walut, nie mamy oczywiście gwarancji, że konkretny bank nie postanowi zmienić polityki różnic kursowych, i w przyszłości różnica nie będzie większa.

• poniedziałek, Listopad 30th, 2009

Leasing samochodowy – warto poznać koszt rejestracji auta. Niektóre firmy koszt rejestracji samochodu biorą na własne barki, ale zdecydowana większość dolicza go do opłaty wstępnej lub po jakimś czasie przysyła nam fakturę opiewającą na koszt rejestracji. Dobrze wiedzieć wcześniej ile zapłacimy. Część firm refakturuje po prostu koszty, jakie poniosła w wydziale komunikacji, niektóre jednak firmy doliczają sobie koszty wynoszące nawet do kilkudziesięciu złotych za proces rejestracji auta. Doliczają to i stanowi to ich dodatkowy zysk, który nie jest ujęty w całkowitym koszcie leasingu.

7. Bardzo istotnym kosztem jest ubezpieczenie, tutaj dokładnie musimy porównać oferty firm leasingowych, bo to, że zaoszczędzimy pół procenta na koszcie całkowitym stracimy na niekorzystnym ubezpieczeniu. Warto również zapoznać się z kosztami ubezpieczenia w przyszłych latach, żeby uniknąć sytuacji, że w pierwszym roku koszt jest niski, ale lata kolejne oznaczają drastyczny wzrost ubezpieczenia. Wpływ na taką sytuację może mieć, że ubezpieczycie, który współpracuje z firmą leasingową zbyt wysoko wyceni wartość auta. Pomimo tego, że w przypadku szkody całkowitej nie dostaniemy odszkodowania my, to my ponosimy koszt związany z wysoką składką. Warto również sprawdzić czy w kolejnych latach sami możemy wybrać sobie ubezpieczyciela. Jeżeli jest tak możliwość to sprawdźmy czy firma leasingowa nie doliczy nam jakiś dodatkowych kosztów manipulacyjnych za zmianę ubezpieczalni. Ważny jest termin, w jakim musimy poinformować o planowanej zmianie ubezpieczyciela.

8. Warto również się dowiedzieć czy ubezpieczenie jest wystawiane przez firmę zewnętrzną czy jest refakturowane. Ubezpieczenie jest zwolnione z podatku VAT, jeżeli zawrzemy je bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową, jeśli jednak dostaniemy polisę refakturowaną wzrośnie ona o 22% VAT.

9. Ważne. Czy jest możliwość zrobienia cesji leasingu na inną firmę. Zazwyczaj firmy leasingowe dają taką możliwość, ale zdarzają się firmy, które nie wyrażają zgody na taki zabieg. W takim przypadku jest konieczne zakończenie umowy leasingowej i podpisanie nowej umowy przez podmiot zainteresowany naszym przedmiotem, często jednak jest to bardzo trudne i okazuje się w praktyce nie do przebrnięcia.

• czwartek, Listopad 26th, 2009


Często przy negocjowaniu warunków umowy leasingowej, skupiamy się na tym by urwać dziesiątą część procenta a zapominamy o tym ze nie jest to najważniejsze w przypadku leasingu. Jeżeli porównujemy różne oferty firm leasingowych musimy zwrócić uwagę na inne elementy, takie jak:
1. Całkowity koszt, który wyrażany jest w wartościach procentowych. Niewątpliwie jest to podstawowy parametr służący do porównania atrakcyjności leasingu. Musimy również sprawdzić czy do kosztu całkowitego jest doliczony również wysokość ostatecznego wykupu przedmiotu leasingu. Część firm, bowiem podaje koszt leasingu bez zawartej kwoty należnej za wykup, wówczas może się okazać, że po zsumowaniu jednak oferta, która wydawał się najatrakcyjniejsza w rzeczywistości tak nie jest.
2. Ilość rat jak wchodzi w skład leasingu, część firm leasing 3 letni rozkłada na 35 a cześć na 36 rat, identycznie w przypadku np. 2 lat mogą to być wartości 23 i 24 miesięcy. Powoduje to, że w jednej firmie rata jest trochę wyższa, ale za to całkowity koszt jest niższy, działa ta również odwrotną stronę. Pamiętajmy, że większość firm ma możliwość udzielenia leasingu zarówno na 35 jak i na 36 miesięcy. Więc żeby mieć całkowite porównanie okres porównawczy powinien być taki sam.
3. Sposób oprocentowania, czy jest stały czy zmienny. Najczęściej zdarza się tak ze oprocentowanie jest zmienne, w takiej sytuacji powinniśmy sprawdzić, na czym jest oparte wyliczenie.
4. Jeśli już mówimy o stopach zmiennych, to musimy się dowiedzieć, w jaki sposób i co jaki czas możemy się spodziewać zmiany wysokości raty przez firmę leasingową. Jest to zapisane w umowie, np. w taki sposób, że wysokość rat nie może zmieniać się częściej niż raz na 3 miesiące o ile stopa WIBOR ulegnie zmienia o minimum 0.25%. Zapisy w umowie mogę obejmować również całkiem inne zapisy i warunki.
5. Ustalmy, jaką musimy wpłacić kwotę przed odbiorem przedmiotu leasingu. W ofercie może być napisane, że powiedzmy 10% jednak jak pokazuje życie może to być inna kwota. Musimy również zapłacić ubezpieczenie oraz czasem zdarzają się jakieś inne dodatkowe opłaty. Żeby uniknąć przykrych niespodzianek dowiedzmy się tego odpowiednio wcześniej. W ten sposób uda nam się uniknąć przykrej niespodzianki, gdy okaże się, że musimy mieć zamiast 10000 zł powiedzmy 11000 złotych. Wyniknąć może to z tego, że nie zostaliśmy o czymś poinformowani lub nie doczytaliśmy czegoś w umowie.
2

Kategoria: Leasing | Tagi: , , , , ,